Bilder fra ferien i Paris

Tirsdag, første uken av sommerferien, reiste jeg til Paris med tanten min og lillebroren min. Turen var bursdag og julegave fra henne til oss, så vi hadde gledet oss skikkelig mye. Vi startet turen med å være noen dager i Disneyland før vi reiste inn til Paris by. Disneyland i Paris var 20 år i år, så ekstra artig at vi fikk være der når de hadde jubileum. Det var utrolig varmt i parken hver dag selv om ikke solen skinte. Deilig!

Hver dag har de parader hvor nesten alle Disneyfigurene er med. Kjenner det er veldig lett å bli barn i igjen når man er i Disneyland, og man blir minnet på alle de søte Disneyfilmene vi så på da vi var små.

Vi var i Disneyland i to dager, og den tredje dagen skulle vi reise inn til Paris by, men siden vi hadde fått kombinertbillett tilbrakte vi litt tid i Disney Studios parken før vi dro. Der var det veldig mange artige attraksjoner å ta og heldigvis ikke så utrolig lang kø heller på de morsomste.

Om kvelden kom vi til det nye hotellet og dro ut for å spise. Hotellet het Mercure, ligger rett ved siden av Gare de Lyon og i nærområdet var det masse fine restauranter. Anbefaler hotellet veldig hvis noen skal reise ned. Kort vei til t-banen og spisesteder.

Dagen etter dro vi til Montemarte hvor mange kunstnere er samlet og tegner portretter. Både Andreas og jeg ble tegnet og det ble også litt tid til shopping i handlegatene. Jeg kjøpte meg blant annet de to stilige Paristoppene som du ser til høyre nederst i montasjen. Til lunsj spiste vi kjempedeilige creps med sjokolade. Favoritt!

Etter litt handling dro vi opp til Sacre Ceur. Utrolig fin utsikt over store deler av Paris.

Neste dag skulle vi få enda bedre utsikt over byen, og da dro vi til Eiffeltårnet. Utrolig høyt!

Vi tok oss også en tur til Triumfbuen og gikk også opp i den. Etter det gikk vi ned langs Champs-Élysées før vi dro til et spisested nær hotellet for å se på EM-finalen mellom Spania og Italia.

Og det ble bra steminig når Spania vant i og med at det var så mange Spaniafans på spisestedet.

Dagen etter var avreisedag, men flyet gikk sent så da fikk vi også en siste dag i Paris. Men flyet ble veldig forsinket og etter lang tid fikk vi beskjed om at flyet ble kanselert fordi en motordel hadde blitt ødelagt og måtte sendes fra Oslo. Så etter flere timer i kø fikk vi et nytt hotell i nærheten av flyplassen. Så da ble en ekstra dag før endelig flyet var i orden og vi kunne reise hjem til Oslo.

Hadde en utrolig koselig og morsom ferie i Paris. Vil garantert reise tilbake! I morgen reiser jeg på campingferie på Larkollen med familien, og på mandag drar jeg på hytta til Marichen med Vilde. Heldigvis ser det ut som været ikke blir så ille, så satser på at det kanskje blir badevær og soling.

Har du vært i Paris før?